Wednesday, October 2, 2013

Nilai 20 Sen

Isnin dan selasa, masih cuti, esok baru bermula dengan firm baru, harini rasa serabut sikit. Saya tender resign sehingga 30.09.13, tapi bos kata, suruh saya last jumaat lepas, saya ok lah, sebab dia memang tak nak tengok muka saya. So patutnya semalam dapat gaji, tapi harini baru lah nak bayar gaji.

Bila saya cek gaji saya, kena potong 3 hari , sabtu, ahad dan isnin semalam. patutlah suruh berhenti awal, nak jimat duit, nak bayar sikit, by law saya tender sehingga 30, so gaji should be samapi 30 lah. Dah lah tak bayar socso saya, alasan yang diberikan, sebab saya tak confirm, bila saya kata nak report PERKESO, baru lah dia kata nak bayar, kena cek lagi next week.

Boleh pulak dia cakap dekat staff lain, saya ni macam tak kenang budi, dia bawak pergi meeting tujuan nak ajar saya lah, tapi saya berhenti jugak, dan paling saya tak boleh terima, " zul choose to resign because of 20sen". hahahah

sentap kejap bila dengar macam tu, memang saya berhenti, antara reason dia, sebab mileage 20sen/km, mana lah cukup nak cover! serius duit minyak memang tak cukup, saya bukan buat kerja amal, firm ni terlampau berkira, siap cakap, current mileage should be 15sen/km, tapi dia baik hati naikkan jadi 20sen, ini lah manusia, bila nak bayar orang lain, kedekut.

Jika setiap tahun pergi umrah, tapi perangai laki bini nak tindas orang lain, dan rasa diri dah ahli syurga, memang berterusan lah macam ni, kesabaram saya ada limitnya, saya berhenti inform awal (bukan notis 24jam) sebab respect dia, tapi sebaliknya berlaku.

Jangan cakap pasal agama, kalau diri sendiri tak jaga hubungan sesama manusia, saya penat dengar ceramah bos pasal agama, tapi diri sendiri tak apply kan.

Emo jap! ambil sebgi pengajaran, walaupun saya tulis dekat sini, memang tak profesional, tapi sebagai penceritaan pengalaman saya, berhati-hatilah. Jangan tindas orang lain, tak kan kita selamnya di atas tu. Kalau jatuh, terduduk.



No comments: