Sunday, February 2, 2014

Japan aku dah datang!




Trip ke Jepun ni, tiker dah beli since 2011, masa tu balik malaysia untuk summer break, agak lama lah jugak, patutnya pergi tahun 2013, tapi masa tu tak balik malaysia lagi, so terpaksalah extend tiket tu, tambah dalam $100 macam tu, tiket yang berharga rm600 terus menjadi lebih kurang RM1300 termasuk segala apa yang patot lah.

Visa,
Kalau saya pergi awal 2013, saya perlukan visa yang mana kena apply dekat embassy, agak rumit juga requirement dia, tapi nasib baik, since may 2013, visa dah waive dah, so boleh pergi jepun tanpa visa tapi dengan syarat, kena ada passport malaysia yang baru, yang ada cip, kebetulan saya punya pasport dah expired, memang kena lah masanya tukar seminggu saya nak ke jepun tu.

Accomodation
Jepun ni, sebelum saya pergi, banyak sungguh review cakap mahal, tapi bagi saya rate jepun dengan ausie adalah hampir sama, tidak banyak jauh beza. Untuk penginapan ni, boleh lah google backpackers or any budget hotel, paling murah boleh dapat untuk dorm/capsule dalam rm50-rm80 seorang, so saya memang aim nak private room, supaya senang nak solat semua, gigih lah mengoogle, akhirnya dapat satu bilik dekat Juyoh Hotel , rate dia dalam RM100 semalam, so total 6 malam, jadi dalam RM600, booking guna agoda, senang dan boleh dipercayai.

Bilik memang kecik, tapi ada heater dan toilet asing, kemudahan lain semua ada, so memang berbaloi, dalam 10 minit berjalan dari nearest train station.

tatami style bed: kalau nak ambil katil biasa pon ada, saja try japan style, 


 


view dari bilik, 7th floor

kalau nak membasuh pon ada

private bat
Next: sambung pasal train dan tempat lain,

No comments: