Monday, August 25, 2014

Hutang yg dianggap halal

Hutang

Benda ni boleh sebabkan silaturrahim putus
Saya memang tak sekaya mana
Duit yang ada secukup untuk diri sendiri
Masih belum ditahap meminta

Bila ada orang minta tlg
Apa yg saya mampu
Saya tolong
Sebab saya pun tak tahu bila saya akan susah

Tapi orang ambil kesemptana
Dipinjam duit sebab terdesak
Ada masalah keluarga
Mula sikit
Bila sudah diberi
Minta lagi
Lagi
Dan lagi
Janji hendak dubayar
Akhirnya diam seribu bahasa

Aku pula yg rasa malu nak minta duit
Kalau dibiar
Dianggap halal
Apa nak jadi manusia ni
Duit yang ada berjoli sakan
Dibelanja seolah duit sendiri
Tapi sebenarnya
Ada hutang yg dianggap halal


So...menolong biar berpada, putus ailaturrahim sebab takut bak bayar hutang
Hutang bukan bejuta pon
Tapi ...... Arghhhhhhhh!!!!!!!!!!!!


Bayar hutang pon susah, time pinjam semanis ayat nye


*tq nekcik atas nasihat itu, IAllah menjadi amanat hidup

2 comments:

Anonymous said...

Hi, yeah this paragraph is really nice and I have learned
lot of things from it concerning blogging. thanks.

Feel free to visit my web site self build home

Mulan said...

memang ada spesis camni... moga dibukak pintu hatinya utk bayar balik hutang yg dipinjam..