Thursday, March 21, 2013

Result SPM

Tahniah pada meraka yang dah ambil result, regardless of what u got, it just beginning of long journey!

Orang sebuk amik result, saya pon nak cerita serba sedikit pengalaman dulu, saya result memang cukup makan je, dapat A separuh dari subjek saya ambil, tapi saya amat bersyukur, malah takde rasa ralat, sedih atau kecewa, kalau nak dibandingkan dengan kawan saya yang sememangnya dapat full A kan, lagi2 sekolah SBP orang expect more from me.

Tapi saya sentiasa percaya pada, USAHA +DOA+TAWAKAL, dan bila dapat result macam tu, saya gembira, sebab saya tahu level saya dimana. Nak ikutkan result macam tu, memang tak boleh lah nak apply scholar or nak pergi overc, sebab cita-cita memang nak belajar negara omputeh, tapi tak tecapai, bila dapat buat foundation dekat UM rasa sgt bersyukur, pastu terus sambung UM pon rasa rezeki sangat besar.

Bila cikgu sekolah lama tanya, buat kos apa? bila saya kata saya buat arkitek, ramai tak percaya, sebab saya bukan best student disekolah, dah rezeki saya disitu.

Paling saya benci subjek kat sekolah ialah, Add Math + Fizik + Kimi, 3 subjek ni buat saya stress, add math tak yah cakap lah, memang tak pernah lulus, kalau dapat 38 dah cukup bangga, tapi berkat usaha cikgu sekolah yang hari-hari buat kelas tambahan add math, start pukul 6.30 pagi sampai pukul 10pagi , semua batch saya dapat A!! (83 orang), satu pencapaian yang membanggakan,

Kalau fizik pulak, saya benci semua formula tu, memang tak de rasa nak minat, selalu cukup makan je result, tapi last2 dapat B, terkejut juga, tapi subjek biologi, saya over confident, sebab selalu skor, bila real SPM, dapat paling teruk, tapi nak buat mcm mana, rezeki saya dan itu usaha saya.

Jika dapat result teruk. bukan pengakhiran kehidupan, jangan risau lah, macam saya, perjalanan nak belajar overc tu jauh skit, akhirnya tercapai juga, semuanya kena ada USAHA DOA dan TAWAKAL padanya.

DAN!!! jangan sesekali hanya ingat pada ALLAH pada saat kita susah, nak pertolongan atau rasa sedih, tapi bila kita gembira, seronok, kita lupa/lalai padanya, sebab perjalanan kita pada masa ini, semua adalah atasNya, dan kita sendiri perlu usaha untuk itu.

Terima Kasih buat guru di sains alam shah, hanya Allah dapat membalasnya.

No comments: