Sunday, January 20, 2013

Kerja + Matang

Waktu Study adalah masa yang kebanyakkanya saya memang tak serius, masa belajar UM pon, memang selalu main-main, buat asgmnt pon tak lah risau mana, sebab dikelilingi kawan-kawan, memang masa study enjoy lah, tak payah pikir pasal nak bayar duit kereta ke, nak bayar sewa rumah ke (kalau duduk umah famly lah), lepas habis je belajar, bila saya kerja, memang risau je, kena serius dalam buat kerja, sebab deal dengan ramai manusia, yang pelbagai ragam, kalau nak tulis surat tu, english nya mesti lah betul, lain lah masa study dulu, kalau salah, lecturer still faham.

Lepas sambung belajar sini, selain buat asgmnt, banyak masa main FB, pergi jalan, makan dan masak, dan macam-macam lagi, sebab tidak terikat dengan apa-apa. Tak perlu apply cuti, tak perlu risau nak masuk meeting ke, yang merisaukan hanyalah bila nak result keluar tu. Selain tu, boleh dikira sebagai zaman main-main.

Officially ikutkan, dah habis dah masa saya di bumi kanggaro ni, housemate semua dah balik Malaysia, tinggal sorunk-sorunk menumpang rumah kawan, dimana tuan rumah pon tiada, bosan nyer memang lah bosan, nak keluar saya memang malas, sebab dah xde perasaan nak keluar kan.

Bermula saat ni, dah kena pikir banyak tentang masa depan dengan serius, ikutkan nak berehat je untuk 6 bulan lagi, sebab tak rasa nak kejer, tapi pikir balik, banyak perkara kena selesaikan, bila skype dengan parent semalam, ayah dah bagi tahu, dia dah carikan kerja untuk saya, kawan uncle saya offer kerja dengan dia, tak sure pulak architecture firm or properties, dengar je dah cuak! kena kerja!!!!!

banyak dah nak bayar lepasni, ayah pon dah pencen, adik pon masih belajar, nasib mak masih bekerja, boleh cover perbelanjaan rumah mana yang patut. Saya dah umur 26 ni, sudah masanya untuk meringankan serba sedikit, mak bapak ni tak harapkan duit anak-anak dia, tapi cukuplah sekadar dapat meringankan beban, kalau bagi rm50 sebulan pon, mak bapak saya bersyukur, tanda ingatan, itu kalau gaji kecik lah, IAllah, jika ada rezki saya dapat gaji yang bersesuaian, dapatlah tolong serba sedikit, ni lah masanya untuk saya pulak untuk keluar duit. Berpuluh ribu duit simpanan mereka saya dah kosongkan, sebab nak belajar sini.

Kehidupan saya masih jauh,untuk saya mengukuhkan diri saya, tapi semua itu proses, banyak benda baru saya kena tempuh, pemikiran perlu dimatangkan lagi. Bila belajar sini, buat perangai gila-gila, ada orang kata, saya ni tak matang! kematangan bukan diukur melalui perbuatan kita seharian, tapi pemikiran kita sendiri, jika dikelilingi dengan mereka yang jauh lebih muda, tak kan lah saya kena serius 24 jam! duduk sama rendah, berdiri sama tinggi, lepas ni, kalau jumpa saya di KL,saya serius! hahah


tulis pon panjang, tak tahu lah saper rajin baca ni, sebab banyak masa terluang, tengah prepare CV dan portfolio, sesiapa yang ada kerja kosong, especially dekat architect firm, developer/properties, boleh lah inform saya, mana tahu ada rezki ke kan.

Adios!
kambing pon ada masalah, ini kan kit manusia

6 comments:

ishamizu said...

hehe betul tu.Kak Iwan setuju..kerjalah cepat2..supaya boleh tolong parents..kak iwan pon blk nti nk kerja plak..dh lama sgt tanam anggur..

All the best Pali. Kak Iwan doakan Pali akn jadi arkitek yg berjaya..amin!

Zulfadly said...

thx kak iwan, IAllah, try my best!hehe

umiyumi3 said...

Salam Zul,
orait la tu dah dpt kerja. Kerja dulu tgk sesuai ke tak. nanti kalau dpt offer yg bagus, boleh tukar. skrg ni pengalaman kerja tu sgt mahal.
pastu bila2 boring keje amik la cuti boleh jalan2 lagi :)

ibuintan said...

betul tu... elok juga cari kerja cepat, dah dapat kerja nanti tentu senang hati mak abah

norhidana said...

insyallah kalu kite rajin usaha msti ada pulangan nyer... biasa tu dik, semakin jauh perjalanan yg kite lalui semakin banyak pngalaman yg kite tambah

Zulfadly said...

kak ummi: cuti tu yang kena selalu, hehe
ibuintan:IAllah, senang skit mereka
kak hidana:makin jauh berjalan, makin banyak kita peroleh,