Sunday, April 1, 2012

Genap Setahun

Masih ingat pada tarikh yang sama, dapat tahu nenek masuk hospital dan keadaan dia semakin teruk, pada masa itu, hanya mampu berdoa,
"Ya Allah, jika ini yang terbaik untuknya, aku redha ia pergi"
saya bukan mengalah, saya bukan hendak nenek saya pergi, tapi saya sendiri tak sanggup melihat keperitan hidupnya, betapa dia tabah tanggung semua ini, hanya Allah yang mengetahuinya.

Saya mengetahui nenek meninggal melalui FB, sebab ada saudara yang menulis status, dan terus saya menghubungi Abang saya, dan sememangnya, ia adalah perkara yang benar. Masa itu, ketika itu, merupakan hari yang sedih dalam hidup saya. saya selalu berkata dalam hati, jika nenek pergi, saya kena redha, sebab saya sendiri takut saya tidak mampu menerimanya. ternyata, kita mampu berkata-kata, realitinya, susah dari pada itu.

saya menangis ketika itu, tanpa keluarga disisi, dan ketika itu, masih baru lagi di bumi asing ini, saya kuatkan semangat, sebab saya kesini untuk berjuang, saya tabahkan hati, saya kuatkan semangat, saya hanya fikir akan nenek saya, dia mampu tabah dengan dugaan yang datang akanya, saya perlu lebih kuat untuk hari mendatang.

terima kasih pada teknologi, saya sempat menatap wajah terakhir nenek melalui skype, sebab saya tak nak ralat, saya hendak tengok muka nenek saya, betapa bersih dan indahnya muka nenek, seperti sedang tidur, dan saya sempat membuat solat jenazah ghaib untuk nenek saya. Alhamdulillah, sehingga hari ini, saya tidak berasa ralat, saya sempat membuat apa yang dihajati,

Setahun berlalu, seolah-olah nenek masih bersama, sejak dua menjak ini, hampir setiap hari mimpi akan nenek, moga tenang disana, dan rohmu dicucuri rahmat, AlFatihah buatmu, dan InsyaAllah, tahlil untukmu MAKTOK!

Al Fatihah buat Nenda Tercinta Arwahyarhamah Hajah Hasnah Bt Abd Rashid

4 comments:

Amie said...

Al-Fatihah buat arwah nenek Zulfadly, semoga Allah sentiasa mencucurkan rahmat ke atasnya.

Zulfadly said...

amin, IAllah

umiyumi said...

Alfatihah untuk arwah.. yg pergi dikenang, yg masih ada disayangi dan dihargai.

Zulfadly said...

thx kak umi, IAllah