Saturday, July 21, 2012

Ramadhan Terakhir di Perantauan

InsyaAllah, ini mungkin merupakan Ramadhan terakhir dibumi kanggaroo ini, tak tau lah, kot-kot next year gatal nak buka puasa awal saja datang ausie ke, hahaha. Alhamdulillah, 1st day of Ramadhan, semuanya berjalan lancar, cuma saya tidur balik pukul 11.00pagi tadi, dan terkena sleeping paralyse, and this time, sangatlah teruk kena, sampai rasa ajal dah sampai je, mungkin badan penat, semalam ada kenduri, makan banyak giler, pastu pukul 2pagi baru balik rumah. Semalam majlis sangat lah meriah, kali pertama begitu ramai penduduk kampung datang berkumpul, adalah dekat dalam 50 orang.
kami penduduk kampung Launceston! gambar cilok dari bad


Ramadhan banyak meninggalkan kenangan buat saya, terutamanya buat arwah nenek dan atuk saya, 10 tahun lepas, atuk saya meninggal seminggu before raya, dan saya merupakan cucu paling manja dengan atuk, sampai satu kampung tahu saya ni cucu manja atok saya. Bila atuk saya pergi, memang nenek lah tempat saya bermanja, dan ramadhan kali ini, merupakan ramadhan kedua tanpa arwah nenek, rindu sangat, teringat menu berbuka mereka, air sirap selasih, teh o, kurma, bubur johor dan asam pedas ikan pari. menu kegemaran mereka. Tetiba kali ini, rasa sangat homesick, rindu sangat dengan family dan merka yang telah tiada, IAllah, tahun depan, saya balik!

Dalam dunia blog ni, saya mengikuti satu blog ini, proudduck , saya memang rasa sangat seronok membaca blog ini disebabkan penulisnya menulis tentang neneknya, dan ceritanya hampir menyerupai arwah nenek saya, dan saya selalu mengikuti setiap cerita tentang neneknya, dan semalam, neneknya, atau dikenali sebagai Opah, telah meninggal dunia, bila saya membaca setiap apa yang ditulis, saya terus menangis, sebab apa yang diceritakan,sama dengan pengalaman saya, dan bagaimana Opah 'pergi' juga hampir sama dengan nenek saya. Buat yang membaca ini, walaupun saya tidak pernah bersua dan mengenalinya, mari kita sedekahkan Alfatihah buat Opah. Al-Fatihah, moga rohnya aman disana.

Salam Ramadhan semua

2 comments:

Mulan said...

ramadhan kareem..!!

NEKCIK said...

maka kesimpulannya hendaklah kita menghargai apa yang kita ada