Thursday, September 29, 2011

Masalah dengan orang bermasalah

Jujur katakan, aku ada masalah dengan orang2 ini:
-orang yang tidak paham budaya melayu
-aku paling x suka bila nak makan jer, ada orang tetiba cakap, banyak makan, x kenyang lagi ke, besar betul perot ko, asik makan je, wah! banyaknyer makan, < bagi aku, orang mcm ni, orang bangang,xperlu nak mention benda2 mcm ni
-kalau dah pergi rumah orang tu, kalau orang ajak makan, makan lah sedikit, walpn dah kenyang, jaga hati tuan rumah, jgnlah bila orng lain makn, ko sound "x kenyang lagi ke" wtfish!
-orang yg poyo, asik nak tunjuk dia power jer
-orang yang x boleh terima kebenaran, dah ko dapat mcm tu, mengaku je lah, wlpn jatuh standard ko, tp dah realiti
-orang yg sentiasa pikir dia betol je.24/7 asik dia je betol
-orang yg suka cr kesalahn orang lain, wlpn benda yg kecik, pasal roti pon boleh jd isu!
-orang yg bangga diri
-orang yg cakap besar secara serius (berlawak xper)
-orang yg x reti respek orang lain
-orang yg semua benda nak ikot cara dia
-orang yg x boleh terima nasihat
-orang yg pandang rendah pd orang lain
-orang yg suka menjatuhkan airmuka orang lain
dan mcm2 lagi, bila mana aku tulis ni, bukan bermakna aku ni terlampau sempurna, sekurang2nya aku amik apa yg berlaku, muhasabah diri, dan agar dapat perbaiki diri ini, dari terus menjadi teruk, hidup ni sementara,perbaikilah diri selagi mampu, walaupun kita ni x lah sebagus orang lain.

Jangan mudah terasa, tapi kalau benda yang sama berulang, dia akan jadi sakit hati, MUHASABAH DIRI, sebelum tidur, paling penting,

ada terbaca seseorang tu, dia post dekt FB, dia kata pada seseorang, 'terima kasih ali(bukan nama real), engkau lah manusia yang paling x judge people dekat launceston ni' ko terima aku seadanya' < bila dia buat stamnt mcm ni, sebenarnya, dia pon tgh judge orang lain, mcm lah semua ni teruk sgt, padahal diri sendiri yg x join komuniti disini,haih.
bersabar selagi mampu, aku takot perangai lama aku keluar balik, hopefully not, IAllah, jangan lah jadi manusia mengjengkelkan, khas pesanan buat diri sendiri dan mereka sekeliling. berterus terang lebih baik dari mengata belakang, duduk serumah, tapi kalau asik kutuk hoosemate lain, bukan dapat pahala pon, dosa adalah,thx

No comments: