Tuesday, September 18, 2018

Merokok Depan Budak/Baby

Saya memang ada masalah dengan manusia yang BIADAP ini

Since dah ada anak ni, saya memang dah jarang lepak mamak/tomyam. One of the reason sebab ramai perokok tegar.

So bila nak makan luar, kena pergi makan kedai yang proper sikit atau dalam mall.

dalam minggu lepas, ada pergi sarapan di kedai kopitiam, kedai tu ada outdoor. Kami duduk paling jauh, sebab memang masa tu tak ada orang. tengah makan datanglah sekumpulan budak melayu lelaki. duduk sebelah, lalu merokok. Siapa salah? kalau saya datang lambat lain lah kira. Makan cepat2 dan terus blah.

Lagi satu makan di rasta, memang tempat. Meja sebelah saya pon ada baby. Tetiba datang 2 melayu wanita ni, duduk selang semeja, langsung merokok. Asap yang banyak mmang ke arah kami. makan cepat2 dan terus blah. Tu belum meja depan ada wanita merokok lagi.

Semua jenis bangang tak tau nak fikir. Saya malas nak sound, kalau mak saya, dia terus buat muka, pernah sekali makan dekat mamak satu keluarga, duduk dalam ye, ada orang merokok betul2 sebelah mak saya, terus dia buat muka dan cakap dekat manusia sebelah.

Saya malas nak tegur, nanti ada orang suruh simpan je anak tu. Moga satu hari nanti, bila mereka dah ada anak, mereka tau lah. Tapi ramai je anak kecik2, tapi bapak rokok sebelah.

Lagi satu benda bodoh bila dalam kedai tertutup, kau pon merokok sekali. So kau nak aku sedut berjemaah ke?

tu belum pergi rumah kenalan, dalam rumah pon merokok, ada budak dan baby pon buat bodoh. Dah tua malas nak tegur, saya memang terus je balik.

Sampai bila nak macam ni? ramai letak akal kat kaki.

Sekian. Memang saya sakit hati

5 comments:

Mulan said...

Ohhhh memang cannot tahan la spesis ni..

norhidana said...

dik, jarang2 ada lelaki yg komen psl hal ni kecuali yg mmg dia tak merokok n risau kt anak2...

akak pun ada sama masalah mcm tuh, klu nk mkn kedai mkn mmg pilih yg kt bhg dlm... kadang penuh bhg dlm ddk luar skit mmg lah ada je yg merokok, kadang kita ni dh terbatuk2 pun buat dek je....

sbb tu klu ada yg merokok sebelah2 akak selalu ckp kuat2 kt laki akak, cptla pa... busukla org merokok..bkn nk reti hormat kt bdk kecik... pastu akak blah

akak ni udahla ada asthma, tak suka betul lah... kita lak laki mmg tak merokok jd mmg alergik btl ngn org merokok

Zulfadly said...

Kak Dana: saya bau asap pon tak boleh, adik beradik lelaki 3 orang, sorang pon x merokok, tapi bapak saya perokok tegar. Sekarang kalau makan luar memng susah sikit. Ramai tak faham bahasa

Kak Mulan: makin ramai

Juls Julie80 said...

memang sakit hati kalo cium bau rokok ni..teringat masa mula2 transfer opis baru thn 2011, ya Allah mmg pekerja am merokok dlm opis...sesak nafas hari2 cium bau rokok..yer la rokok dalam ekon plak tu, mmg azabb la bau dia..nak komplen kat bos, bos pun 2x5 isap rokok dlm bilik dia...last2 hari2 la sakit kepala, sakit hati pastu lama2 start kene migrain. lepas bebudak pekerja am tu kene tukar tempat lain, aman la sikit rasa..

satu kes lagi, masa kat food court presint 9, putrajaya pas teman member check baby dia kuning..ade sekumpulan budak lelaki + minah isap rokok sebelah meja kitorg. kite rasa maybe budak tu buta kot sbb kite dah bg signal kipas2 nak hint + jeling sbb bau asap sampai kat kitorg tp monyet2 tu buat derkk..

dah tak tahan sangat, kite sound jer "..dik..nampak tak kat sini ada baby, umo baru 4 hari yer dik..tak tau ke asap tu sampai kat baby ni...merokok tempat lain boleh x??"

terus dorg stop isap rokok tp buat muka lembu kenyang..muka xde perasaan..

Zulfadly said...

juls: nak tegur tu malas, sebab pernah tegur pastu nak gadoh, so conclusionnya selalu blah terus