Monday, August 6, 2012

Tax Refund

dekat australia ni, sistem gaji dia lain sikit, kalau saya nak cerita, saya pon tak berapa nak paham sangat, yang saya tahu, bila satu tempoh tu, kita boleh dapat balik tax yang kena potong dari gaji kita tu. Macam tahun lepas, saya kejer denga sebuah restaurant segera, saya kejer around 5 months dan saya kejer farm, tapi tu dalam 2 minggu je. Last month saya dapat saya punya detail jumlah duit yang boleh dapat balik.

selalunya buat tax refund ni, orang guna ejen, kena upah, dalam 60$ hingga 110$ untuk seorang. Kebanyakkan ramai guna ejen, selain tu boleh juga buat on9, tapi memang leceh, banyak giler kena buat, disebabkan saya punya tax refund tak lah banyak, saya try guna on9, memang gamble je buat, sebab kalau salah buat, memang tak dapat duit tu dan kita boleh kena denda, sebab last year, ada kawan ni kena denda sebab salah bagi info, terpaksa appeal dekat goverment ni.

Kalau buat on9 ni, memang free, dan dapat duit lagi cepat, bila saya cek akaun saya, sekali duit dah masuk, Alhamdulillah, rezki, ingatkan saya tak dapat, cukup lah duit tu nak beli tablet ke, hahaha. tapi simpan je, sebab hujung tahun ni nak guna duit banyak sebab family nak datang sini.
Menu berbuka semalam, nasi lemak sambal petai


tu je lah nak cerita, selain tu, tengok on9 streaming badminton, rasa nak hilang jantung, alhamdulilah kita menang perak! lee chong wei! lagi skit jer gold, tapi dia dah buat abis baik! proud of u!
cuaca semalam baik, panas seharian, tapi hari ini hujan, sedap tidur, malam ni kesejukan

4 comments:

azieazah said...

ZUL
banyak betul pengalaman U kat sana, kan? Bagus juga sebab berani buat sesuatu yang diluar jangkaan. Apa salah mencuba asal saja yakin.

Wahhh cuaca di Australia memang cantik lah. Bila la Kak Azie dapat berjalan ke sana...

norhidana said...

bgs gk camtu ek dik, rezeki bulan pose la yek... aduhla org kt malaysia pun jarang mkn ns lemak ngn sambal petai dik hehehe... tp sesekali sedap kn

mmg bangga kt datuk tuh, walaupun dpt perak tp mmg betul dia lwn sehabis baik... yelah rapat je mata nyer

Zulfadly said...

kakazie: eheheh,masa ni lah saya cr pengalaman, setiap yg dipelajari digunakan untuk kehidupan, IALlah,ada rezki nanti kak azie sampai lah sini

Zulfadly said...

kak norhidana: rezki ramadhan, petai dalam tin, tak berapa sedap sgt, hehe, kesian chong wei, sedih tgk dia semalam