Thursday, July 11, 2013

Salam Ramadhan

Selepas 2 tahun (kejap je pun), saya diberi peluang lagi berpuasa di Malaysia, Alhamdulilah, macam kejap je masa berlalu, tiba2 dah datang Ramadhan.

Bila start je Ramadhan, teringat lah pulak pengalaman berpuasa masa tahun lepas dan lepas. Berpuasa time winter bukak puasa awal, paling awal pukul 4.30 petang, pergi kelas pukul 9pagi, balik pukul 5 terus berbuka, masak pon ala kadar, masak macam biasa, tiada pun xtra lauk pun.

Kalau hari jumaat je, jika terlebih rajin, baru lah masak lebih sikit, buat kuih ke, kalau rajin, tapi selalunya ada je orang bagi makanan, bangun tidur nak berbuka je, tengok banyak lauk atas meja, budak monash bagi karipap, budak norman bagi ayam percik, kalau kak sal, macam2 lauk ada , hehehe. Semua tu kenangan tu.

Terawikh pukul 7 selalunya, pukul 8 dah habis, itu pun kalau dapat imam cepat, kalau imam arab, memang lama sungguh, time winter nak g terawikh memang kesejukan, pakai kain pelikat je pergi terawikh, balik tu singgah lah woolies or coles ke, dah rupa bogan versi asia. haha

Bila kat malaysia ni, tak de pulak mengidam nak makan apa-apa, kalau duduk sana, macam2 nak makan, tetiba je rasa ngidam, sini nak g bazaar pun saya tak berapa suka, sebab ramai sangat orang, selalunya kalau beli, nampak sedap, bila makan, menghampakan, tapi ada je yang sedap kan.

Selamat berpuasa semua, mudah2han Ramadhan ini memberi satu perubahan besar dalam hidup kita, memperbaiki diri dan mempositifkan diri, dan tentunya, ramadhan kali ini, sunggu terasa teringat arwh nenek, pertama kali puasa di malaysia tanpa nenek, moga rohnya tenang di sana, AlFatihah, anggap lah ramadhan ini ramadhan terakhir kita.

Salam Ramadhan.


3 comments:

norhidana miswan said...

salam ramadhan dik, kenangan kt sana tu yg mahal sbb tak semua org dpt rasa... yelah bile dh balik malaysia sume dh ada dpn mata itu yg tak teringin... masa duk jauh dulu sume benda yg teringin tu pyh nk dpt kn

m.u.l.a.n said...

salam ramadhan...

terkenang jgk kami 10 tahun puasa di vietnam..

Zulfadly said...

kak dana: setuju kak, dulu teringin mcm orang ngandung, hhehe
kak mulan: akak lagi lama, sure lagi rindu