Tuesday, December 11, 2012

Rotorua

last minit kemas bilik, petang nanti Tuan besar dari Malaya sampai! Ingat nak sambung pasal makan di Auckland, tapi gambar sikit, so skip dulu, lepas habis pusing auckland,next day saya pergi ke Matamata, sesiapa yang minat tengok the lord of the ring or baca buku hobbiton tu, memang sini lah tempatnya, sini kawasan set pengambaran cerita tu, tapi next time saya cerita.

lepas habis je pergi Matamata ni, saya pergi ke Rotorua, drive dalam 2jam 30 minit dari auckland, kami stay semalam dekat sini, kalau datang sini, memang macam-macam boleh main, ada bungy, skydiving, volcano, hot spring,water rafting, zorbing ,maori village dan macam-macam lagi. Cuma sediakan duit, semua attaraction dekat sini, kena bayar, memang agak mahal, cuma pastikan pilih yang betul, kalau datang auckland ni, baik lah duduk rotorua ni lama sikit, sebab banyak benda boleh buat. Bandar ni terkenal dengan bau busuk dia, sebab bau sulfur dari lumpur gunung berapi tu, bangun pagi je bau busuk macam kentut! salute lah penduduk sini, boleh tahan bau ni hari-hari.

Saya tidur di The Grand Hotel, harga sangat berbaloi dan amat murah, kalau duduk backpacker pon harga lebih kurang, senang toilet kat dalam dan dekat visitor centre, jangan lupa pergi visitor center untuk segala maklumat dan pakej.ini antara pakej yang saya amik dekat sana





 Tamaki Maori village

 bayaran dia iaitu sebanyak $110, tour hanya waktu malam sahaja, ini termasuk bus dan makanan. Berbaloi lah jugak habis duit kesini, memang puas dengan persembahan mereka, dan paling best, makanan dia, pada muslim, kalau nak join ni, kena call Maori village ni direct untuk request halal meal, memang ada, siap ada cert halal lagi.ada pelbagai persembahan seperti nyanyian, menari Hakka dan art disediakan. Benda paling lawak, bila ada pakcik seorang ni, dia rabun teruk, bila saya berdiri tepi pintu nak keluar, dia siap cakap terima kasih dan hargai saya???? dia ingat saya Maori!!!!!!!!!!!! arhh!!! tu je lah, haha








Skyline Rotorua
skyline ni kiranya cable car lah, yang ni boleh amik pakej, sebab kat atas tu ada main LUGE, macam main go kart, but dis one yang turun bukit, seronok giler main benda ni, tapi penat lah jugak tangan tu, harga dalam $41 untuk skyline dan 3 kali LUGE, ada juga benda lain, macam 3d cinema dan seat bungy, harga tak ingat pulak. view dekat atas ni sangat cantik, boleh nampak tasik rotorua dan bandar dia sekali.





kak hidana: boleh je, diorang takde masalah, msia leceh kan, hehe,nasib free, tapi most tempat kena bayar gak
kakmulan:wajib datang lagi!hehe
kakmamatia:saya dari kecik selalu orang kata NZ cantik, bila dah samapi memang betul SubhanAllah
kakummi:wajib pergi kak ummi sebelum balik, kalau dari malaysia mahal, jetstar selalu buat sale, hehe, nanti saya buat pasal tassie sebelum saya balik
kak iwan:UK lagi best, dapat pusing europe, sini pusing ausie dan NZ je lahm ,hehe



2 comments:

norhidana said...

bestnyer... cantik2 je pemandangan situ, naper ko tak amik gambar tmpt gunung berapi tuh dik? msti cantik kot... dhtu gunung berapi tuh msh aktif lg kn bile ada bau sulfur? ke dh mati heeheh...

org asli mereka mcm tmpt kite gk kan, tp kaum asli mereka dh jd mcm ikon pelancongan... bkn duk utan je

Mulan said...

antara semua tempat kami pi kat nz, rotorua's the best. subhanallah.. mmg tak puas.. tqs for sharing... hilang rindu ke nz..