Tuesday, December 31, 2013

Ilmu vs pengalaman

Rasa penat belum habis, semalam meeting di sabah, pagi buta pergi, malam dah balik, dekat lcct, orang berkuasa menyekat jalan, dari 3 lane menjadi 1 lane, tujuaan agar kereta ada sijil lahir yang sah. Memang kerja mereka, tapi kesesakan disebabkan adalah satu yang patut dielakkan. Lagi- lagi pada waktu 12 malam. Jalan yang ambil masa 5 minit dilalui, menjadi hampir 2 jam, disebabkan perkara itu.

Satu benda saya belajar bila dah kerja ni,walau macam mana kau belajar tinggi sehingga master ke, phd ke, double degree ke, still.... Ilmu belajar tidak sama dengan ilmu kerja/pengalaman.

Dah beberapa kali pergi meeting, kena ganti bos last minit, masalah dekat sini, byk sgt saya tak tahu pasal perkara tertentu, sebab saya belum pernah lagi buat benda tu, contihnya macam pasal kontrak, kalau sebut term tertentu , memang blur lah.

So far semua meeting dengan mereka yang sebaya bapak saya. Kalau nak compare dgn saya, jauh sgt ilmu saya ada, dgn ilmu mereka.

Walaupun client tanya soalan, saya masih boleh jawap, tapi still , dia nak jjuga jawapan dari bos. Maca semalam, consultant tu cakap, "muka kau nampak muda sgt (sebab yg lain dah tua), orang memang tak konpiden kalau ko wakil bos kau, lagi2 projek yg berjuta ni, lain kali , hantar je sesiapa yg muka tua, orang akan percaya.

Semalam dalam meeting, kalau nak sentap, terus balik kl dah, hahaha. Semua tu pengalaman, dab satu hari, IAllah saya juga akan berada di level mereka.

Jalan masih jauh lagi, tapi itulah realitinya, mantapkan ilmu, bulatkan hati, iAllah, semuanya berjalab baik. Nak tak nak, kena tempuh juga.




No comments: