Wednesday, July 31, 2013

Kejujuran yang hilang

Sebelum puasa, HP adik saya tercicir, jawapanyya hilang lah, kena kebas, semalam pulak, HP bapal saya pulak hilang, tercicir di surau rasanya. Bila call dah dimatikan pula, saya pelik dan rasa sedih, dengan perangai orang yang songlap barang.

Pada dasarnya kecuaian bapak saya, tapi bila kita jumpe barang bukan milik kita, perlu ke kita ambil? Mematikan telefon adalah satu tindakan nak mencuri? Lagi2 jumpe di surau dan di bulan ramadhan ni.

Semalam ada majlis berbuka dgn anak2 kurang mampu, ramai mereka datang, tapi sayangnya, perangai antara mereka menyedihkan, barang sumbangan yg dismpan didalam stor, diambil semua atau ayat senangnya, dicuri, dan kebetulan sebelah majlis, ada jualan gudang, ada beberapa org diantara mereka ditangkap mencuri. Apa nak jadi, 


Mana kejujuran dalam hidup, jgn ambil bukan milik kita, sebab itu tidak menjadikan ianya halal buat kita.  Sedih dengan perkara ini, walaupun hanya segelintir, tapi kesannya pada semua. 


Sekian.,.,,,,,,,

Menu berbuka semalam

3 comments:

norhidana miswan said...

kt malaysia nih blh kire berapa kerat je yg jujur dik oi, tp akak penah lah dulu masa keje kt utm skudai dlm thn 2005 kot, masa tu ada konvo, biasa lah msti ada pesta konvo gerai2 bagai...akak tercicir hp,masa tu mmg rasa dh takde peluang lah tp bile call2 ada org angkat n org tu nk pulangkan, dia siap jnji nk jmpa kt mana2 n dia pulangkan hp tu, sorang lelaki dia...muda lg n akak betul2 terhutang budi n respect kt dia... akak nk bg duit pun dia menolak... beruntung akak dpt jmpa org yg jujur gitu... kalu tak mmg hilang dhla

psl yg anak2 kurang mampu tuh pun pelik, camne lah perangai mereka mcmtu sgt yek, ptt nyer mereka menginsafi ddiri n keluarga yg kekurangan bkn tnjuk sifat yg tak baik...

m.u.l.a.n said...

iamn tak kuat camtu lah.. diorang tak kisah baik & tak baik keje tu..

NEKCIK said...

Salam Zulfadly...mmg mnyedihkan apabila cerita bab kejujuran ni...nekcik ingat masa kecik kat kampong..buah durian cina sebelah tanah tu jatuh kat kawasan kami..bapak akan suruh campakkna ke sebelah..jangan ambil walaupun cina tu dah pesan suruh ambik!!